Hur tränar man bäst?

Träning och motion av olika slag är idag större än någonsin. Runt om hör vi om hur vi på snabbast och enklaste sätt ska komma i form och få platt mage och fast rumpa. Frågan är då, vad är egentligen den bästa formen av träning, behöver man ligga på gymmet och plågas och finns det några genvägar?

För att först svara på sista frågan, kan man väl säga att nej, det finns inga genvägar om man vill komma i form, dock behöver det inte vara alls sådär jobbigt som många tror. Med ganska enkla medel och inte allt för mycket tid går det faktiskt att nå riktigt bra resultat om man gör på rätt sätt.

Många frågar sig om man behöver träna en timme varje dag för att komma i form. Absolut inte! En halvtimme 2-3 gånger i veckan räcker gott. Försök att variera dessa pass mellan kondition och styrka. Ett bra tips är att köra varannan styrka och varannan jogging eller löpning.

Även om man inte känner för att ligga på gymmet och pressa går det faktiskt alldeles utmärkt att få ett fullgott pass styrketräning på hemmaplan. Många glömmer nämligen bort att vi ständigt bär med oss ett alldeles utmärkt gym, nämligen kroppen. Med hjälp av kroppen går det att komma åt att träna i princip varje muskel i kroppen, möjligen biceps undantagen, vilken kan vara aningen svår att träna endast med kroppen som motstånd. Dock går detta att lösa med hjälp av en hantel, skivstång eller liknande. Just dessa två redskap är två basicredskap som går att använda till väldigt många olika typer av övningar. Så man behöver som sagt faktiskt inte tvinga iväg sig själv till gymmet om man bara skaffar lite enkla redskap till hemmet. Ta en titt här hos Gymkompaniet för  mer information och priser på bra träningsredskap för framförallt styrketräning.

Vill man träna på detta sätt, med kroppen som vikt är en av de absolut bästa övningarna man kan göra, de gamla klassiska armhävningarna, eftersom de kan varieras på så många olika sätt som gör att hela överkroppen tränas. Genom att variera avståndet mellan händerna och göra både ”smala” och ”breda” armhävningar tränas olika delar av armar och överkropp på ett mycket bra sätt. Här på videon kan ni se exempel på några bra övningar med kroppen som redskap.

Vill man bli smal runt midjan och dylikt är det dock bara en sak som gäller och det är att ge sig ut i spåret. Dock handlar det inte om att springa en mil om dagen, en femkilometersrunda ett par gånger i veckan räcker gott och väl. Det fina med att springa fem kilometer är att det inte tar så där jättelång tid, knappa halvtimmen när man fått upp farten. Tänk på att även en rask promenad eller jogging i lågt tempo ger resultat.