Vad ska jag äta?

food

Det här med kost kan lätt bli krångligt. På internet får man tusentals olika råd och man vet inte vilka som stämmer och passar dig. Här är de viktigaste råden vi kan ge: 

För gravida

De som är med barn behöver hålla sig till en speciell kost. Man ska äta nyttigt och blandat men undvika saker som feta fiskar från vissa vatten, fetter och socker. Den som är gravid kan också behöva äta mer järnberikad mat och även äta några kalorier extra i slutet av graviditeten.

För styrketränare

Vill du bygga muskler måste du äta mer kalorier för att kroppen ska orka bygga upp sig. Det handlar mest om att öka mängden protein men man kan även äta snabba kolhydrater alldeles innan ett jobbigt pass så kroppen har energi genom hela. Proteinet behövs efter passet för att ge musklerna näring. Man rekommenderar att man äter 1-2 gram protein per kilo kroppsvikt. Detta kan vara svårt att få i sig enbart genom kost: då kan man äta proteinpulver som tillskott.

För överviktiga

För dem som vill gå ned i vikt gäller det att äta lite mindre än kroppen behöver. För att få en jämn och hälsosam viktnedgång rekommenderas det att man äter 500 kalorier mindre per dag. Hur många kalorier kroppen behöver per dag är högst individuellt men man kan få en ungefärlig bild genom att räkna utefter en vikt, längd, ålder och kön.